instagram

تماس با ما

← آشنایی با انواع درب داخلی
آشنایی با انواع درب داخلی

آشنایی با انواع درب داخلی

درب های داخلی همان طور که از نامش مشخص است به درب هایی میگویند که داخل آپارتمان از آنها استفاده میشود. درب های داخلی تنوع رنگ، جنس، متریال، قیمت و دوام متفاوتی دارند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با انواع درب داخلی آشنا شوید و برای خرید و انتخاب تصمیم گیری راحتی داشته باشید.

اجزاء تشکیل دهنده درب داخلی

درب های داخلی از بخش های مختلفی ساخته میشود که در همه آنها مشترک است.

 چهارچوب یا قاب: فرمی که درب به وسیله لولا به آن متصل میشود. چهار چوب میتواند از جنس فلز، پلی وود، پی وی سی و... باشد. هر کدام طرح و رنگ متفاوتی بسته به دکوراسیون داخلی خانه داشته باشند.

بدنه اصلی : از دو تا فضای داخلی و خارجی ساخته میشود. بدنه درب از انواع متریال مختلف مثل شیشه، چوب، ام دی اف، پی وی سی و ...  ساخته میشود.

یراق آلات: انتخاب یراق آلات مناسب نقش بسیار مهمی را در عمر مفید درب ایفا میکند زیرا تحمل وزن بدنه درب به عهده یراق آلات است. نحوه بازشو درب، که به صورت آکاردئونی، بازشو بغل یا کشویی باشد، انواع یراق الات مختلف استفاده میشود. یراق الات نقش مهمی در زیبایی درب داخلی دارند.

 

انواع درب داخلی

با توجه به دکوراسیون داخلی و کاربری درب، میتوان از درب داخلی مناسب استفاده کرد. درب های داخلی از متریال های متفاوتی ساخته میشوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.

درب داخلی فایبر گلاس:

 درب های داخلی فایبرگلاس از نظر ظاهر شبیه به درب های چوبی میباشند. فایبر گلاس ماده ایی است که در ظاهر شبیه چوب است، هزینه نگهداری و تعمیر آن کم از درب تمام چوب است و درب های مقرون به صرفه ایی هستند . برای ساخت این درب ها یک مرکز انتخاب میشود و با پوشش پلیمری تقویت شده با فیبر آن را پوشش میدهند. این درب ها عایق حرارتی و صوتی هستند. درب های داخلی فایبر گلاس با جلوه چوبی که دارند به دکوراسیون داخلی ظاهر کلاسیک می بخشد.

درب داخلی چوبی:

در قدیم برای ساخت درب از چوب طبیعی استفاده میکردند اما این روزها برای حفظ محیط زیست و کمبود منابع طبیعی استفاده از این نوع درب بسیار کاهش یافته است. زیبایی این درب ها بی نظیر است به خصوص که روی درب ها را منبت کاری میکنند و زیبایی آنها را دو چندان میکنند. چوب یک عایق حرارتی است. در برابر تغییرات دمای هوا و رطوبت مقاوم نمی باشد. درب ها تمام چوب،درب های سنگینی هستند و باید یراق آلات متناسب با وزن درب که بسیار گران تر هستند تهیه کرد. احتمال آفت زدن به درب داخلی چوبی، در طی زمان زیاد است. چوب درب اگر کاملا خشک نشده باشد به اصلاح تابیدگی ایجاد میشود. درب های داخلی تمام چوب بسیار گرانی هستند.

درب داخلی پلی وود:

چوب پلاست یا پلی وود، از ترکیب ضایعات چوب و پی وی سی و افزودنیهای مخصوص درست میشود که این مواد به صورت خمیر مذاب به شکل پروفیل، اکسترود میکنند. جامب چارچوب ، روکوب و لنگه به صورت یکپارچه تولید میشود. این درب دارای استحکام بسیار بالایی است. دربهای داخلی پلی وود گزینه مناسبی برای کاربری های پر تردد مانند مراکز بهداشتی و آموزشی میباشد. درب داخلی پلی وود یا چوب پلاست قابل شستشو میباشد و ضد آب است.

درب داخلی MDF:

ام دی اف از ضایعات چوبی و محصولات کشاورزی همراه چسب و رزین و فرمالئید، تحت فشار و حرارت تولید میشود. ام دی اف را بعد از تولید با مواد مختلفی روکش میکنند. از MDF برای ساخت درب اتاقی استفاده میشود. روی ام دی اف خام را با روکش های متفاوتی میپوشانند که متداول ترین آن روکش ملامینه است. ام دی اف در برابر رطوبت و دما نسبت به چوب مقاوم تر است. درب داخلی ام دی اف به خاطر دوام، مقاومت بالا در برابر تغییر دما و رطوبت،  استحکام و تنوع در طرح و رنگ ، پر طرفدار ترین درب داخلی میباشد.

درب داخلی HDF:

HDF شبیه به MDF است با دانسیه بالاتر تولید میشود. HDF نوعی تخته فیبر چوبی است که به روش خشک تولید شده است، ورق HDF را روی تخته چوبی پرس میکنند. قیمت درب های داخلی HDF نسبت به سایر درب ها ارزانتر است. ورق های HDF معمولا با روکش ملامینه HPL روکش میشوند و یا با پرس ممبران روکش PVC میشود. ورق HDF قابلیت رنگ شدن را دارد. این درب ها در برابر دما و رطوبت مقاومت متوسط  دارند.

درب داخلی ABS:

درب های ABS یا درب داخلی ضد آب نامیده میشوند، به خاطر خاصیت ضد آب بودن و نفوذ ناپذیری آب در این درب ها این درب ها برای درب حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. کلا برای محیط هایی که رطوبت بالایی دارند مثل شمال ایران حتی به عنوان درب اتاقی نیز از آنها استفاده میکنند. درب های مقاومی هستند و تنوع رنگ و طرح بسیار زیادی دارد.

درب داخلی PVC:

درب داخلی PVC ضد اب است و مناسب درب حمام ، سرویس بهداشتی و اتاق خواب میباشد. مقاومت بالایی در برابر رطوبت، اشیاء تیز و ضربه دارد. روکش درب های PVC ترکیبات خاصی دارد که موجوب ضد رطوبت شدن درب میگردد.

درب داخلی UPVC:

درب UPVC درب دو جداره است که با پروفیل های UPVC تولید شده است. این درب مثل درب های آلومینیومی مقاومت بالایی دارند. در ابعاد و طرح و رنگ های متفاوتی موجود است. این درب ها عایق حرارتی و صوتی هستند و مانع ورود یا خروج هوای سرد و گرم میشوند. امکان ورود حشرات موزی از درز های درب UPVC امکان پذیر نیست و اطراف این درب کاملا بسته و عایق شده است. معمولا برای درب تراس یا حیاط خلوت از آن استفاده میشود.