instagram

تماس با ما

← کابینت آشپزخانه ام دی اف (MDF)
کابینت  آشپزخانه ام دی اف (MDF)

کابینت آشپزخانه ام دی اف (MDF)

کابینت در آشپزخانه جزو پرکاربرد ترین و مهمترین بخش آشپزخانه است، ظاهر و جنس آن نیز در دکوراسیون داخلی پر اهمیت است. در گذشته کابینت را با فلز یا چوب درست میکردند اما امروزه تنوع بسیار زیادی وجود دارد. متریال های زیادی برای تولید کابینت آشپزخانه هست ولی MDF، محبوب ترین متریال بین مردم میباشد. تنوع رنگ ، طرح، تناسب آن با طبیعت میتواند علت های محبوبیت ام دی اف باشد. ام دی اف با هر سبکی خود را هماهنگ میکند.  

در این مقاله میخواهیم با انواع کابینت آشپزخانه MDF آشنا شویم تا در هنگام خرید تصمیم درستی بگیریم. پس با آرکا چوب همراه باشد.

ام دی اف (MDF) چیست؟

MDF  مخفف کلمه Medium density fiberboard، ام دی اف تخته فیبر چوبی هست با چگالی متوسط که برای ساخت انواع کابینت مورد استفاده قرار میگیرد. تکه های چوب نرم و سخت همراه با موم و رزین با هم مخلوط میشوند و با حرارت و تحت فشار قرار دادن به تخته فیبر تبدیل میشوند و MDF  ساخته میشود.

 

کابینت های آشپزخانه ایی که با ام دی اف ساخته میشوند

ساختار کابینت های آشپزخانه که از ام دی اف است جزو دسته کابینت های کامپوزیتی هستند. کابینت هایی که با ام دی اف ساخته میشوند در طرح و رنگ های متفاوتی هستند. بدنه این کابینت ها با MDF ساخته شده است و تفاوت آنها در روکش آنها است و نام آنها معمولا از روکش های آنها گرفته شده است.

کابینت آشپزخانه ملامینه یا HPL :

  کابینت آشپزخانه ملامینه را همان کابینت MDF میشناسند و روکش آن از جنس ملامینه یا HPL است. ملامین را بخواهیم تعریف کنیم رزین است که توسط ورق های سلولزی و حرارت روی ام دی اف چسبیده میشود. روکش HPL در فرآیند تولید تحت فشار و دمای بالا مقاوم شده به طوری که حتی میتوان از ورق HPL در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده کرد.

قیمت کابینت HPL نسبت به سایر کابینت های آشپزخانه MDF، مناسب تر است و کیفیت ، دوام بالا و تنوع زیادی در طرح و رنگ دارد و تمیز کردن آن راحت است. این کابینت نسبت به سایر کابینت های MDF در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارد و نیاز به مراقبت دارد و نسبت به حرارت حساس است.

 

کابینت آشپزخانه ممبران یا وکیوم:

کابینت آشپزخانه ممبران، با روکش ممبران یا PVC است که بر کل بدنه MDF کشیده شده است. با استفاده از دستگاه CNC بر روی کابینت ممبران طرح و نقش حکاکی می کنند و برای همین حکاکی ها آن را کابینت آشپزخانه کلاسیک نیز میگویند البته کابینت ممبران را میتوان به سبک مدرن نیز طراحی کرد. در برابر رطوبت مقاوم است و تغییر رنگ نمی دهد و پوسیده نمی شود. طول عمر بالایی دارد و در برابر حرارت مقاومت خوبی دارد. کابینت آشپزخانه ممبران نسبت به اجسام تیز حساس است و اگر طرح های روی کابینت ممبران ظریف تر شود از کیفیت کار کم میشود.

 

کابینت آشپزخانه MDF با روکش چوبی یا Veneer:

روکش بیرونی کابینت آشپزخانه MDF از جنس چوب طبیعی میباشد و معمولا از چوب بلوط، ملچ و گردو استفاده میشود. این کابینت بسیار زیبا است و نسبت به کابینت تمام چوب ارزان تر است ولی نبست به باقی روکش ها MDF، قیمت بالایی دارد. استحکام بالایی به خصوص در مقابل رطوبت دارد. تنوع رنگی آن کمتر است و بیشتر طرفداران دکوراسیون چوبی به ان علاقه دارند.

 

کابینت آشپزخانه هایگلاس یا High Gloss:

این کابینت آشپزخانه MDF از روکش پلکسی گلاس درست شده است و ظاهری شیشه ایی و شفاف دارد. به خاطر شفافیت و انعکاس نور کابینت هایگلاس، فضای آشپزخانه روشن تر به نظر میرسد. این سبک از کابینت برای دکوراسیون داخلی مدرن بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و راحت تمیز میشود. کابینت هایگلاس وزن کم، مقاومت بالا و قیمت مناسبی نسبت به سایر روکش های براق دارد، که باعث شده طرافداران زیادی پیدا کند. در برابر رطوبت مقاومت کم تری نسبت به سایر کابینت های MDF دارد و رنگ های تیره آن اثر انگشت بر جای میماند.

 

کابینت آشپزخانه MDF روکش UV:

این نوع روکش کابینت آشپزخانه از لایه های مختلفی تشکیل شده که توسط UV محافظت میشود. روکش آن براق است و در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم است و این نوع کابینت به اندازه سایر کابینت ها رایج نیست. کابینت آشپزخانه UV در برابر خط و خش و حفظ رنگ بادوام است و تنوع رنگی زیادی دارد. قیمت آن نسبت به سایر کابینت های MDF بیشتر است.

 

بهترین انتخاب برای کابینت آشپزخانه

برای اینکه بتوانیم برای منزل خود بهترین انتخاب کابینت را داشته باشیم نکات زیر را رعایت کنید:

  • یراق آلات استفاده شده در کابینت آشپزخانه مانند دستگیره، ریل و جک باید با مدل و رنگ کابینت متناسب باشد.
  • برای انتخاب صفحه کابینت باید دقت کنیم اگر در معرض رطوبت قرار دارد از جنس های مقاوم به رطوبت استفاده کنیم.
  • قبل از اینکه کابینت را انتخاب کنیم گاز خود را انتخاب کنیم اگر گاز رو میزی انتخاب میکنیم فضای زیر آن کابینت اجرا شود و اگر گاز مبله انتخاب میکنید فضایی خالی برای گاز باید در نظر گرفته شود.
  • به مساحت و فضای آشپزخانه خود توجه کنید و با توجه به کوچک و بزرگ بودن فضای آشپزخانه، کابینت مناسب با رنگ مناسب انتخاب کنید. مثلا کابینت با رنگ سفید برای آشپزخانه های کوچک باعث میشود که بزرگتر دیده شود.
  • رنگ انتخابی کابینت شما باید با سایر دکوراسیون خانه هماهنگی داشته باشد تا دکوراسیون منزل شما با هم همخوانی داشته باشند.

قیمت کابینت آشپزخانه

قیمت کابینت آشپزخانه بر اساس متر مربع محاسبه میشود  و متریال به کار رفته در ساخت کابینت ، طرح کابینت و جنس موارد استفاده شده و مهمتر از همه نوع MDF و روکشی که قرار است استفاه شود، قیمت هر متر مربع کابینت را تعیین میکند. قبل از شروع کار قیمت، زمان اجرا و تحویل پروژه را با سازنده توافق کنید.

آشپزخانه قلب یک منزل است و کابینت های آشپزخانه مهمترین قسمت یک آشپزخانه هستند که به آشپزخانه شما هویت میدهند. انتخاب کابینت آشپزخانه MDF بسیار انتخاب مناسبی است که با توجه به تنوع زیادی که دارد میتواند سلیقه و نیاز هر فردی را بر آورده کند. 

تیم حرفه ایی آرکا چوب در زمینه کابینت آشپزخانه، صفحه کابینت و دکوراسیون چوبی با گروهی با تجربه و مجرب خود، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.